Sponsering

sponsering

”It’s not about the size of the sponsorship, but about activation and results” (6)

Der findes mange måder at sponsorere og være sponsor på. Nogle gør det på den gammeldags måde, hvor det udelukkende handler om eksponering, andre skyder mange penge efter at aktivere deres sponsorat. De fleste har oplevet en fodbold- eller håndboldkamp, enten live eller i TV, og lagt mærke til alle mulige reklamer det pryder hele stadion eller hallen. Disse sponsorater går oftest bare ud på at publikum skal se virksomhedens logo, og huske det, også selv om det intet har med en fodbold- eller hånboldkamp at gøre.

Men der findes en anden måde at gribe sponsorater an på; nemlig aktivering af sponsorater. Det har vist sig at mange finder almindelige reklamer og logoer der popper op overalt, irriterende, forstyrrende og ligegyldige og helst bare ville være dem foruden. Men hvis man som virksomhed aktiverer sit sponsorat, tager man højde for hvilken målgruppe man gerne vil ramme, og dennes interesser. ”Vi går på stadion for at se fodbold. (…) ikke for at kigge på biler, høre om det nye havebord eller få et afdragsfrit lån. Sponsorerne burde fokusere lidt mindre på deres eget ego og lidt mere på vores behov.” (4)

Et eksempel på en virksomhed der aktiverede sit sponsorat er Stofa. Stofa sponsorerede AC Horsens, og lavede til en hjemmekamp mod FCK, hvor tilskuertallet forventedes at være højt, en helt speciel spillertrøje, som efter kampen skulle bortauktioneres. Her gik det samlede beløb til støtte af klubbens ungdomsarbejde. Derudover har Stofa benyttet spillerne fra AC Horsens i reklamefilm, og Stofa formår på denne måde at appellere ekstra meget til de der interesserer sig for fodbolden, i stedet for bare at være en ganske almindelig, forstyrrende reklame.

(1762 anslag)

Litteraturliste:

(1) http://www.ob.dk/artikel/aktiver-dit-sponsorat.aspx

(2) http://operate.dk/zoom/sponsering-eksponering-partnerskab

(3) http://www.idan.dk/nyhedsoversigt/nyheder/2011/a001socialesponsorater/

(4) Luk Logoland http://sponsormedvilje.dk/udgivelser-sponsering/

(5) http://pure.au.dk/portal-asb-student/files/39687360/Hovedsponsornes_sponsorkommunikation_i_Superligaen.pdf

(6) http://studenttheses.cbs.dk/bitstream/handle/10417/1874/thomas_mark_pedersen_og_mads_boegh_larsen.pdf?sequence=1

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s