CSR og bæredygtighed

CSR

”Corporate Social Responsibility er hot.” (1)

Ikea blev kåret som det mest bæredygtige Brand i 2015 af Sustainable Brand Index. IKEA går højt op i at producere stadigt flere produkter på en bæredygtig måde, uden at deres kunder kommer til at betale mere for produkterne en før. Så selvom man ikke kommer til IKEA for at købe bæredygtige produkter, kan man ”være heldig” at nogle at de produkter man køber er bæredygtige. Og man har derved gjort miljøet en tjeneste. Eftersom IKEA producerer rigtig mange produkter hvert år, har det også en målbar effekt på miljøet at de tager ansvar og gør butikkerne og produktionerne så bæredygtige som muligt.

Nogle der også fokuserer meget på CSR og bæredygtighed er Roskilde Festival og North Side. Begge festivaler går højt op i affaldssortering og økologi, og har begge til mål at maden på festivalerne skal være mindst 90 % økologisk. Jeg selv var ikke klar over at specielt North Side festivalen gør så meget for miljøet, og jeg synes det er meget imponerende. Og selv om det er en kæmpe stor opgave at gøre festivaler så bæredygtige som muligt, tager de kampen op.

Tivoli er også et af de steder hvor der fokuseres på miljøet og økologi i maden. Men her får kunderne selv et valg at træffe: få en økologisk hotdog, eller en hotdog som vi alle kender den. Og selvom der er salg i de økologiske hotdogs bliver der stadig solgt væsentligt flere af de helt almindelige hotdogs. Dette kan skyldes danskernes vaner, men også prisen. Vi er nemlig alle interesserede i at gøre det bedste for miljøet, men tit er det nemmeste og billigste valg ikke det mest bæredygtige.

Selv Københavns Universitet går op i bæredygtighed. De har udviklet en strategi som de kalder ”Grøn Campus 2020”. De tager klimaændringerne alvorligt, og forsøge at gøre en forskel ved bl.a. at sænke den mængde CO2 de udleder, fokusere på at nedsætte mængden af affald, og servere bæredygtig mad i kantinerne.

(1917 anslag)

Litteraturliste:

(1) http://ma-nyt.dk/ikea-vi-tjener-penge-paa-baeredygtighed/

(2) http://www.roskildenyt.dk/2015/04/ny-strategi-skal-goere-roskilde-festival-endnu-mere-baeredygtig/

(3) http://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/festivalen-northside-store-events-boer-satse-paa-baeredygtighed

(4) https://www.tivoli.dk/da/om/virksomheden/aarsrapporter/2014

(5) http://2015.northside.dk/wp-content/uploads/2016/01/NS15_B%C3%86REDYGTIGHEDSRAPPORT.pdf

(6) http://groencampus.ku.dk/voresresultater/groenneregnskaber/KU_B_redygtighedsrapport_2014.pdf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s